Söndag 22 juli: Nu är det bara resten kvar ....


Har nu tagit mig tid att skriva lite på bloggen. Det har varit ganska intensivt de senaste dygnen. Jag kom upp till Norberg i Torsdags och det har varit lite saker att göra inför starten. Till det tillkommer alla som är intresserade av försöken. Det är kul att prata med alla intresserade även om det tar lite tid. Som masmästare kan man ta sig lite frihet och prata med folk så får de andra jobba. Något privilegium måste man ju ha eller hur?

Under torsdag, fredag och lördag har det varit stort fokus kring arbetet med bälgarna. Det gällde att få till placeringen, nockarna, lyftarna och tättorna. Det blev tidig start och sen avslutning där jag tror att jag och Anders Stenberg kunde ta en tillflykt till Avestastugan vid midnatt både torsdag och fredag. Janne som jobbar på Nya Lapphyttan körde också lite övertid. Undrar vad de säger hemma när han försvinner hemifrån vid 7-tiden på morgonen och sedan dyker upp först vid 10-11 på kvällen?

Lördag var annars ganska skoj med kanonväder och invigningen av Engelbrektutställningen och uppsättningen av den första malmen på masugnen.


Invigning. (Klicka för större bild.)

Malmpåsättning
Första malpåsättningen. Anders Stenberg, Bosse Sundelin och Janken Myrdahl.

I och med den första malmuppsättningen så satte vi lite tidspress på vårt arbete med bälgarna. Vi hade egentligen bara 20 timmar på oss innan vi skulle starta bälgarna (malmen är i formnivå kl 8på söndag morgon).Vi började också skiftgången med betalande arbetare (det kostar faktiskt 100 kr för att bli medlem i föreningen och som medlem så är man försäkrad. Bra va.)

Under lördagen så handlade det om fortsatt arbete med bälgarna. Att få till bra fungerade nockar tog ganska lång tid. Annars så var det uppsättningar av kol och malm hela dagen och natten, Vi byggde och startade en ny rostbädd under dagen. Till nattskiftet så trodde vi att bälgarna var klara och att det bara var att köra igenom dessa under 8-10 timmar för att se att de fungerade bra under längre tid.

Janne och bälgar
Janne arbetar med bälgarna.

Lördag var också kul i och med att Ralf Flemmich från Ekenäs i Finland anlände med sin kamera. Han ska följa och föreviga hela försöket och alla de arbetsmoment som ingår i vårt försök.

Söndagen startade fantastiskt med solig och vindstilla morgon där jag tog emot morgonskiftet på en strålande hyttbacke klockan 6 på morgonen. Först jobbade vi med balanseringen av hjulet. Motvikt i form av träbit på rätt ställe löst i stora drag problemet men när vi sedan provkörde med full fart och bälgarna inkopplade visade det sig att den ena sidan av hjulaxeln höll på att ställa till det för oss. Efter att alla på morgonskiftet funderat så lyckades vi lösa problemet (i alla fall verkar det vara under kontroll). Vi tog till och med tag i plan B och förberedde för ett alternativ utan bälgar men hoppas att vi klarar oss utan plan B.

Klockan 12:20 så var det då dags. Efter att vi rensat ur stället och ordnat kring utslagsbröstet så rensade vi ur forman, försökte lersmeta den (inte helt lätt så det får vi träna på) så var det dags att koppla in tättorna och sätta bläster på ugnen. Det gick bra och det såg direkt rejält varmt ut i forman så det kändes bra.

Det enda som inte riktigt var som jag förväntat mig var att det inte kom ut bläster under timpeln. Troligtvis har vi inte tillräckligt tryck på blästern och med lite malm i beskickningen så blir motståndet i schaket så lågt att den suger in luft under timpeln. Vi täcker med stybb och försöker värma stället med kol längre ut i stället. Jag tror att det kan fungera så här initialt. För att öka motståndet i schaktet har vi försökt strypa toppen med plåtar men om det har effekt eller ej vet jag inte.

En annan sak är att vi testar med att inte sikta kolen allför noga. Med mer fint material i kolet så ökar mottrycket i ugnen och då kan vi kanske styra blästern mot timpeln. Som Ronny Eriksson från Piteå sa i en föreställning: densomleverfar.se.

Att vi inte kom igång i tid på söndag morgon innebar att den första malmuppsättningen han passera förbi forman (planen var att vi skulle möta den malmen med blästern via forman) innan vi fick igång bälgarna gjorde att den uppsättningen kom ner i stället i fast form i stället för i flytande form. I samband med starten kunde vi ta ut ca hälften av den reducerade malmen men en klump fick vi lämna kvar. Vi försökte ta ut den senare under kvällen men får nog vänta ett tag innan värmen i stället ökat.

I forman ser vi att det kommer smälta i droppform så värmen finns där. Ska man följa Garnej´s (från 1791) beskrivning så ser det ganska bra ut. Dropparna i forman är både svarta och vita så det borde borga för att det inte går för kallt (bara svarta droppar) eller onödigt varmt (bara vita droppar). Låt oss hoppas.

Vad det gäller rostningen så verkar det vara något vi behöver fundera kring. Även denna gång så gick det inte riktigt bra. Det blev en alltför tät bädd som inte ville ta riktigt fart. Här får vi fundera lite om hur det ska göras.

Rostgropen
Rostgropen.

När blir då första tappningen?
Som det ser ut nu så gör vi uppsättningar med ca 2,5 timmar mellanrum. Eftersom det krävs storleksordningen 15 skovlar för att fylla stället med smälta så blir första synliga flytande slaggen över dammkanten ca 17 timmar efter ugnsstart dvs i morgon bitti.

När kommer första järnet?
Järn producerar vi redan nu men planen är att göra den första järntappningen kl 14 i morgon (måndag) även om det är lite tidigt men vi tänkte i alla fall försöka. För att fylla hela stället nu krävs det ca 50 skovlar malm. Med den fart vi har nu så borde det vara först på tisdag morgon. Vi testar på måndag så får vi se.

Nu är det dags att snart hälsa nästa skiftlag vlkomna till Lapphyttan. Nattpasset startar kl 22 och då är det kaffe på hyttbacken. Jag ska ta lite bilder och lägga in det här senare i kväll.

Det är skönt att vi är igång. Nu är det bara resten kvar.

/Bosse

Kommentarer
Postat av: Rebecka Jonsson

Jag blev ombedd att skriva några rader om vad som hände under natten mellan lördag och söndag.
Det var en ganska lågintensiv natt, där vi fem som hade skiftet pysslade med lite ditt och datt. Bland annat gjordes handtag till ett antal verktyg som blivit smidda åt oss tidigare.
Anders var orolig att det skulle uppstå ett vakum i schaktet, på grund av att alla öppningar nertill var tilltäppta. Detta skulle kunna innebära att sand och annat från sidorna sögs in i schaktet och orsakade problem. För att lösa detta testade vi med att lägga på ett par plåtar på toppen, så att endast en smal remsa syntes.
Detta fick till följd att kolet och malmen sjönk mycket saktare än tidigare. På en timme hade det nästan inte rört sig alls. Så framåt morgonen drog vi ur pluggen ur det luftrör som var instucket i stället och lyfte av plåtarna. Då började det röra sig. Men påfyllningen på morgonen blev några timmar försenad, och skedde klockan 05.45 i stället för runt kl 04 som var tänkt.
Vi hade också koll på rostgropen, som byggts tidigare under dagen. Den var mycket gediget byggd, men fungerade bara riktigt bra i ena änden. Elden ville inte riktigt sprida sig ända in, så all malm blev inte rostad ordentligt.
Vi upptäckte också att axeln från vattenhjulet gick emot stenen som den vilar på i änden. Kanske var det detta som orsakade att vattenhjulet gick ojämnt. Vi drog ur de spikar som höll fast järnringarna runt axeln, och försökte med hjälp av en slägga slå axeln
på plats, så att den inte gick emot stenen när den roterade. Detta var det sista som skedde under vårt skift, och jag har förstått att morgonskiftet fortsatte arbetet med axeln och blev tvungna att fästa ringarna med spik igen, eftersom de började vandra utåt.

2007-07-23 @ 16:38:51
URL: http://www.rebeckas.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0