Fredagen den 13/7 och veckan innan...

Hej!
Det är jag som är Anders Stenberg. Härmed begår jag min debut som bloggare och tänkte som sådan avrapportera lite om hur förvärmningen av masugnen och övriga förberedelser inför järnframställningen fortlöper.
Jag anlände till Mynttorget i Norberg med buss från Fagersta kvart i sju på eftermiddagen. Innan dess hade jag åkt tåg från Eskilstuna med byten i Sala och Krylbo och innan dess hade jag liftat med en jobbarkompis från Oxelösund, där jag bor och arbetar. Nu har jag tre veckors semester, som jag avser att spendera på hyttbacken och i Norberg.
Efter att ha ätit kvällsmat på Portan, bunkrat skaffning på Konsum, släpat bagaget upp till Lapphyttan och packat in det i Avestastugan, som kommer att bli mitt hem de närmaste veckorna, var det dags att kolla hur läget var med masugnen: kl 21:00 var det ingen synlig glöd i röret som satt instucket genom plåtarna i utslagsbröstet. När jag blåste i det "kluckade" det som när man blåser i ett sugrör ner i vatten. Då sanden utanför skyddsplåtarna låg bra på plats med hjälp av stödstenar bestämde jag mig för att avvakta utförligare kontroll till morgonen därpå. Det var god värme i hällarna en bit ut på ugnen. Plåtarna på ugnskransen låg på plats och nivån ner till kolet var ca 25 cm.

Under veckan har vaktmästaren Janne och PIM (Ing-Marie Pettersson Jensen) från kommunen hållit koll på ugnen. Kolförbrukningen har legat på 3-4 säckar om dagen med undantag av ett tillfälle då sanden åkt ner från plåtarnas överkant och draget lett till att ugnen förbrukat 10 säckar kol. 
Tyvärr har jag lite krångel med datorer/nätverk/USB-minne vilket gör att jag inte får med något bildmaterial inledningsvis.
God natt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0